100 Greseli in teren, 100 lectii invatate

100 Greseli in teren, 100 lectii invatate

Greselile sunt o parte naturala a sportului. Indiferent daca ratezi un gol, dai o pasa gresita si mingea ajunge la echipa adversa sau ratezi o preluare… greselile se intampla in fiecare zi in sport. Nimeni nu este perfect, asa ca erorile sunt doar o alta parte a jocului. Numai ca, multi atleti nu au puterea mentala care sa le permita sa se detaseze de erori, iar asta le afecteaza sansele de a avea succes. Aceste greseli devin, de foarte multe ori, o bariera mentala uriasa pentru atletii care nu le pot face fata, iar ca rezultat asta le influenteaza performanta sportiva. In foarte multe cazuri, in special la tinerii sportivi, acestia devin frustrati si se blocheaza pentru tot restul jocului ramas.

Deoarece nu poti preveni erorile sau greselile, poti doar invata cum sa reactionezi in fata acestora intr-un mod care te ajuta sa-ti pastrezi increderea, calmul, concentrarea si sa faci un joc bun.

Ceea ce vad eu la sportul din ziua de astazi (indiferent de varsta, nivel sau tip de sport), este ca regretarea erorilor sau sanselor pierdute in timpul unui joc este primul mod prin care un sportiv se lasa distras. Nu poti sa joci/sa fii in momentul prezent sau sa te bucuri de joc cand mintea ta este blocata de o oportunitate ratata sau de o eroare pe care ai facut-o in ultimul joc.

Pe de alta parte, pe sportivii cu performantele cele mai bune rareori ii vad facand astfel de greseli mentale, iar daca le fac, isi revin si trec imediat la starea initiala de calm. Tocmai de aceea, in acest articol voi oferi cateva sfaturi prin care sportivul isi poate intari mentalul si poate invata cum sa reactioneze in fata greselilor pe care le face, astfel incat sa nu se lase afectat de acestea si sa-si diminueze performanta jocului.

Sa luam, de exemplu, cazul sportivilor din fotbal. Care este cea mai mare provocare mentala cand faci greseli in joc?

  • Iti pierzi rapid increderea in sine? (de ex. daca ai gresit o pasa)
  • Devii frustrat sau furios? (de ex. daca arbitrul te-a dezavantajat)
  • Regreti greselile din trecut si ramai blocat mental?
  • Renunti pentru ca nu ai jucat perfect?
  • Sau poate toate de mai sus?

Exista doua modalitati prin care poti reactiona in fata greselilor.

Prima optiune este sa te superi, sa devii furios si frustrat pentru ca nu ai jucat la nivelul capacitatii tale si sa lasi aceste sentimente sa-ti afecteze performanta. Folosesti gandirea negativa, cauzand frustrare si tensiune, si vei face din ce in ce mai multe greseli. Multi sportivi nu pot accepta faptul ca pot gresi si acorda mai multa importanta decat este nevoie greselilor facute. In mod evident, aceasta optiune nu este cea mai buna:))

O optiune mai buna este sa reactionezi in fata greselilor cu calmitate. Aceasta optiune te ajuta sa ramai pozitiv si sa te gandesti mai mult la cum te poti imbunatati, in loc sa te concentezi pe greseli.

In acest mod poti invata din greseli pentru a deveni mai bun. Cu toate astea, iti sugerez sa astepti pana dupa joc pentru a-ti evalua performanta. In timpul jocului nu este cel mai bun moment pentru a-ti analiza greselile si a face corectii.

Deci, cum poti sa ramai increzator si sa folosesti greselile ca motivatie pentru a te imbunatati? Iata patru sfaturi simple:

  1. Nu astepta sa joci perfect. Intelege ca esti om si ca greselile fac parte din joc.
  2. Fa tot ce poti mai bine si nu te uita in urma. Concentreaza-te pe urmatorul joc sau pasa atunci cand te afli pe teren. Cand te uiti inapoi si te agati de o anumita greseala, mintea ta nu este in prezent.
  3. Intelege ca a gresi nu este problema. Problema reala este atunci cand reactionezi negativ la greseala, cu frustrare si regret. Acest lucru te conduce spre a gresi si mai mult.
  4. Aminteste-ti ca nici chiar jucatorii profesionisti nu au performante perfecte cu greseli zero. Ei stiu ca greselile sunt inevitabile si, prin urmare, sunt capabili sa ramana calmi si increzatori dupa oportunitati pierdute sau pase gresite.

Foloseste greselile ca pe o oportunitate de a-ti imbunatati performanta si deveni un jucator mai bun, si renunta la a mai folosi greselile pentru a fi extrem de critic cu tine insuti.

Cum ii spun mereu lui TH, “100 de greseli = 100 de lectii invatate”!

Despre antrenamentul mental la tinerii sportivi am scris si aici. Te invit cu drag sa citestesti si aceste articole, pentru ca printre ele vei regasi si sfaturi despre cresterea increderii in sine, cum sa depasesti stresul de dinaintea competitiilor, dar si cum sa faci performanta controlandu-ti mentalul.

Curiosi sa aflati mai multe? Urmariti-ma si peĀ pagina mea de Facebook, locul unde postez constant tot felul de chestii interesante.

Facebook Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *